Tuesday, August 30, 2011

Sedih Dalam Gembira..




Sedih dan Gembira..
Mana satu harus kupilih ?
Apakah sedih ?
Padahal sunnah Nabi bergembira pada tika itu..
Apakah gembira ?
Sedangkan bulan barakah itu baru berlalu..
Patutkah aku menyukai pemergiannya ?
Lantas apa yang harus ku rasa ??


Sedih dan Gembira..
Antara dua..
Mana yang lebih layak buat seorang muslim..
Demi membuktikan kecintaan pada Deennya ?
Meskipun antara dua..
Tetap akan ada..
Sedih dalam Gembira..


Syawal..
Meski aku sedih..
Kegembiraan meraikanmu sebagai kemenangan..
Tetap ada sebagai tanda syukur..
Kerana kemenangan jihadku akhirnya tiba..


Ramadhan..
Dalam aku gembira..
Bukan bererti aku lupa kenangan kita..
Malah akan kucuba sedaya..
Menanam segenap rindu..
Menyimpan memoir redha..
Engkaulah jalan ketenangan..
Melaluimu, aku diberi peluang..
Menjadi lebih taat dan patuh..
Meraih Maghfirah dan Taqwa..
Itulah memori kepulangan..


Sedih dan Gembira..
Harus kedua-duanya..
Sedih pemergian..
Gembira kemenangan..


- Nur -


BARAKALLAHU LANA :)

No comments: